18-05-09

Eerste live bericht vanuit Denny's in OKC

Omstreeks 7 uur 30 beginnen we te verzamelen op de luchthaven. De meeste onder ons zijn stipt op tijd, zodoende kunnen we reeds om 8 uur 15 starten met de check-in.

De eerste verrassing is een nieuw formuliertje welke we moeten invullen. Aangezien de kwaliteit van het drukwerk niet fantastisch is is het lezen van dit documentje reeds een eerste hindernis.

Na een verder vlotte check-in is heet tijd om afscheid te nemen. We profiteren ervan om nog snel enkele groepsfoto’s te nemen, kwestie van ons vertrek ook in beeld te brengen.

Volgende hindernis op de baan, de grenscontrole. Aangezien niet alle ambtenaren van de federale politie er veel zin in hebben blijft dit bij een formaliteit.

Eens in de tax free zone zijn de gevolgen van de verscherpte controles zichtbaar. De wachtrijen zijn vrij groot. Plots worden we meegeroepen naast de wachtrijen. Na een afdaling en een wandeling van 5 minuten bereiken we een “nieuwe” bagagecontrole afdeling.

Enkele onder ons kunnen al starten met het uitpakken van de handbagage en een iets meer doorgedreven controle.

Omstreeks 9 uur 20 bereiken we dan de boarding zone. Tijd om nog even een drankje te nuttigen en de aardappeltjes af te gieten alvorens we aan de boarding procedure kunnen beginnen.

Het boarden begint nagenoeg op tijd en verloopt vrij vlot. We vliegen dit maal met American Airlines en onze bestemming is Chicago O’Hare. Het toestel is een Boeing 777, welke binnenin toch opmerkelijk groter is dan een 767. Ook aan de uitrusting merk je dat dit een nieuwer toestel is.

Vrijwel stipt op tijd verlaten we de gate en een 10 tal minuten later zijn we airborn. De voorziene vluchtduur van 8 uur 45 minuten zal in principe iets korter zijn. Het blijft uiteraard een lange vlucht.

Na anderhalf uurtje vliegen is het tijd voor de lunch. Naar gewoonte is er de keuze tussen “Chicken” en “Pasta”, we hadden het reeds voorspeld. Voor Paul zijn dieet loopt het weerom fout. Dan maar op hoop van zegen de kip met rijst.

Na de lunch pikken we een filmpje mee, proberen we wat te rusten, …. . Op naar Chicago. Onderweg nog de documenten voor de douane en immigratieprocedure klaarmaken.

Ongeveer anderhalf uur voor onze aankomst te Chicago krijgen we nog een snack toebedeeld. Pizza. Ondertussen genieten we van het uitzicht, het is momenteel stralend weer en we kunnen dan ook mijlenver kijken. Helaas zitten we aan de verkeerde zijde om een beeld van de stad Chicago op te vangen.

Om 12 uur 40 plaatselijke tijd, het tijdsverschil bedraagt 7 uur landen we comfortabel in Chicago. We zijn blijkbaar één van de eerste intercontinentale vluchten, waardoor de immigratieprocedure vrij vlot verloopt. Op één persoon dient gewacht, de immigratiebeambte aan het loket waar hij in de rij stond blijkt even weg voor een sanitaire stop.

Na de immigratie de bagage ophalen. Hier blijkt de bagage van Didier niet echt goed doorgekomen. Zelfs het label is verdwenen. Even voorbij de douane dienen we de bagage terug af te geven en moet Didier aanschuiven voor een nieuw label. Ondertussen profiteren de rokers ervan om een sigaretje op te steken.

Wanneer  we weer met zijn allen verzameld zijn is het tijd om de metro te nemen naar de andere terminal voor onze volgende vlucht. Daar aangekomen moeten we eerst wel terug door een controlepost. Er rest ons nog een uurtje alvorens we dienen te boarden, wat ons tijd geeft om onze eerste MacDonalds te bezoeken.

Om15 uur 20 is het opnieuw boarding time. Geen 777 deze keer doch een MD80. Het boarden verloopt vlot en om 16 uur 05 zitten we reeds terug in de lucht voor een vlucht van 1 uur 50 naar Dallas.

De vlucht verloopt voorspoedig en om 18 uur 05 zijn we in Dallas aangekomen. Helaas is de gate niet vrij en dienen we een kwartiertje te wachten. Ook aan de bagagecarroussel dienen we een kwartiertje te wachten op onze koffers, doch even later zijn we onderweg met de bus naar het verhuurbedrijf.

Na het oppikken van de wagens starten we onze rit naar Oklahoma City. Een 330 km liggen voor de boeg. Iets over de helft houden we halt om te eten bij een Dennys. Een eerste moeilijke keuze. Na de maaltijd snel terug verder en om middernacht zijn we in het hotel. Snel inchecken en gaan slapen, einde van een lange dag.

Maandag 18 mei

Our first breakfast in America, ready to go to the first meeting at OCFD FD HQ

15:35 Gepost door Fire Observers in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |