01-05-09

Brandweerdiensten in Amerika

Er zijn tal van grote verschillen tussen de Amerikaanse en Belgische brandweerdiensten. Men mag wel zeggen dat de Amerikaanse hulpdiensten op bepaalde gebieden verder staan dan wij hier in België, vandaar ook deze stage.

De stages worden georganiseerd speciaal om "te leren". Om te kijken hoe de Amerikaanse collega's werken en hoe zij de zaken aanpakken. Dankzij verschillende werkbezoeken, opleidingen, oefeningen en de eigenlijke "ride alongs" krijgen we een perfect beeld hoe zij de oproepen aannemen en afhandelen. Tijd is hier een zeer belangrijke factor en daar zit een hemelsbreed verschil met België.

In België zijn de brandweerdiensten afhankelijk van Gemeente- en/of Stadsbesturen, in Amerika is dat grotendeels ook wel zo, alhoewel er hier en daar korpsen zijn die totaal onafhankelijk zijn, die eigenlijk als een bedrijf gerund worden welke niets te maken hebben met lokale overheden.

In Belgische gemeenten of steden vinden we meestal 1 brandweerkazerne om het ganse gebied te beschermen, daar staat dan al het materieel om de oproepen te beantwoorden en hulp te bieden, met soms wel eens lange aanrijtijden tot gevolg. Enkel in heel grote gebieden of steden kan je verschillende brandweerposten terugvinden, maar dan nog in vele mindere mate dan in de States.

Om een klein voorbeeld te geven, Brandweer Brussel heeft 8 posten. Als je de stad Brussel nu eens in Amerika zou planten zullen er ongetwijfeld meer kazernes te vinden zijn, op z'n minst 15 stuks. Op die manier maak je de uitrukgebieden van de posten kleiner en kunnen de eenheden dus ook veel sneller ergens ter plaatse komen om hulp te bieden, ze rekenen hierbij op een responstijd van maximum 4 tot 8 minuten.

De kazernes hebben er 1, 2 of soms eens 3 wagens staan, meestal is dat een autopomp in elke kazerne, aangevuld met een ladderwagen, een materiaalwagen, een ziekenwagen, een tankwagen of een eenheid voor speciale interventies. Bij een oproep komen er dus ook verschillende eenheden (verschillende kazernes) ter plaatse. Er is een incident en alle dichtstbijzijnde ploegen van rondom het incident worden daarvoor gedispatched. Op die manier kan je dus adequate hulp bieden aan de bevolking in een zo kortst mogelijke tijd.

dyn008_original_400_300_pjpeg_2578597_f06c33853c54a2817c1aa664ba24df56

dyn008_original_400_300_pjpeg_2578597_a298e7695b85f19cdfdcffbe62b0b5c9

dyn008_original_456_436_pjpeg_2578597_d84cb5e942c58e426dbf4c5a9bf5db32

 

 

 

There're numerous differences between American and Belgian fire departments and in some cases, we may say that American emergency services are more and better organized in emergency care. That's the reason why we organize such training periods. We learn a lot of things that we can take over in our departments at home. Due to several working visits, education and training, exercises and the actual ride alongs, we've a very good image how our American collegues handdle emergency calls and take care of buisness.

Time is a gigantic factor in emergency care and that's one of the big differences between our departments. In Belgium, there's mostly just one firehouse for the whole city or even for several surrounding cities. All the rigs and equipment are stored in that station and firefighters will respond with everything they need. Sometimes it takes a lot of time before we arrive on scene, due to the many kilometres we've to make.

Let's take Brussels for example, the biggest department of Belgium. It has 8 stations over the whole city. If we put Brussels in the States, there're at least 15 stations. Response areas are a lot smaller than and the response time drops to maximum 4 to 8 minutes.

Most stations have 1, 2 or sometimes 3 rigs. Mostly an engine, the others are ladder trucks, rescue's, ambulances, tenders, SpecOps units,.... When a call comes in, the closests companies from different stations will respond. That's the only way to delliver the best possible help to the citizens.

15:34 Gepost door Fire Observers in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.